José Contreras Domingo és Professor Titular de la Universitat de Barcelona, al Departament de Didactica i Organitzacio Educativa. És Doctor en Ciències de l’Educació per la Universitat de Màlaga (Títol de la Tesi Doctoral: La investigación en la acción y el problema de la autonomía del profesorado). Professor de la Universitat de Màlaga des de 1983 a 1992. Ha col·laborat en diverses investigacions, entre les que destaca la «Evaluación de la Reforma del Ciclo Superior de EGB en Andalucía», dirigida per Angel Pérez Gómez i José Gimeno Sacristán, finançada pel Plan Andaluz de Investigación (1986-91), que va ser Primer Premi d’Investigació Educativa en la convocatòria de Premios Nacionales a la Investigación e Innovación Educativas 1992, realitzada pel C.I.D.E. (M.E.C.).
Recollim la seva aportació teòrica:
En la conferencia Reconstruir la formación del docente desde dentro. El sentido de nuestras prácticas como formadores de docentes, presentada en el I Congreso Internacional Reinventar la profesión docente: nuevas exigencias y escenarios en la era de la información y de la incertidumbre (Málaga, 8-10 de noviembre 2010), diu que “l’aprenentatge de veritat és quelcom personal”, és el que permet reconstruir la formació del docent des de dins i fer de la formació una experiència que dóna sentit a les pròpies pràctiques.
Algunes de les seves publicacions són:
Contreras, J y Pérez de Lara, N. (Comps.) (2010). Investigar la experiencia educativa. Madrid. Morata.
Contreras, J. (1990). Enseñanza, Curriculum y Profesorado. Introducción Crítica a la Didáctica. Madrid. Ed. Akal.
Contreras, J. (1996). Models d’investigació a l’aula. (en coautoría con Angel Pérez Gómez y Félix Angulo Rasco). Barcelona. Universitat Oberta de Catalunya.
Contreras, J. (1997). La Autonomía Profesional del Profesorado. Madrid. Morata.